Taas on se aika vuodesta, kun digitoimistot ja digitalistit julistavat uusia markkinoinnin trendejä. Silti 99 % yrittäjistä ja yrityksistä voisi ensin laittaa perusasiat kuntoon.
Olkoonkin vuoden 2018 markkinoinnin trendisi perusasioiden kuntoon laittaminen. Cut the bullshit.
- Älä ota käyttöön uutta somekanavaa, jos entisetkin jäävät hoitamatta
- Älä ota markkinoinnin automaatiotyökaluja, jos sisällöntuottosi on olematonta tai kotisivusi ovat surkeat
- Älä käytä rahaa liikenteen hankintaan (esim. Google-mainonnalla), jos sinulla ei ole edes pääsyä kotisivuillesi tai et pysty hallitsemaan sivujen sisältöjä
- Laita kotisivut kuntoon ennen kuin alat tekemään yhtään mitään (Lue tämä)
- Älä mieti henkilöbrändijuttuja ennen kuin pohja on kunnossa
Laita perusasiat ensin kuntoon ennen kuin alat kikkailemaan
Internet-markkinoinnin peruskallio on kotisivusi. Kaiken liikenteen pitää viedä sinne. Pelkkä liikenne ei kuitenkaan riitä, vaan sitä pitää myös konvertoida suoraan kaupoiksi tai yhteydenotoiksi.
2018-vuoden tylsät, mutta tärkeimmät markkinointitrendit
Kotisivut kuntoon -projekti
Jos kotisivusi eivät toimi tarpeeksi hyvin kaikilla laitteilla ja eri kokoisilla näytöillä, kotisivusi eivät riitä. Jos kotisivusi ovat sekavat tai niiden selaaminen on hankalaa, ne eivät toimi. Jos et osaa tai voi tuottaa sisältöä kotisivuillesi, nykyiset sivusi eivät ole tarpeeksi hyvät.
Katso, että nämä asiat ovat kunnossa. Vasta sitten voit jatkaa seuraavaan vaiheeseen. Älä mieti liikaa miltä sivut näyttävät. Toki kotisivujen visuaalinen ilme on tärkeää, mutta vakuuttavuuteen vaikuttavat nykyään enemmän selattavuus, nopeus, selkeys, responsiivisuus ja loogisuus.
Hakukonenäkyvyyden parantaminen on kustannustehokasta markkinointia
Kun kotisivut toimivat, niillä on mahdollisuus myös googlessa. Mikä olisi turhauttavampaa kuin se, että palveluitasi ihan etsitään, mutta sinua ei löydy. Se on anteeksiantamatonta.
Yksinkertaisuudessaan hyvä ja monipuolinen sisältö on iso avain paremmalle näkyvyydelle.
Kerro kotisivuillasi:
- Mitä teet
- Mihin ongelmaan tarjoat ratkaisua
- Miksi sinut pitäisi valita
- Mitä osaat
- Ketkä ovat asiakkaitasi
- Minkä hintaisia palvelusi ovat
- Arvot ja painotukset
- Miten sinuun saa yhteyden
Madalla yhteydenoton kynnystä – enemmän kontakteja ja kauppaa
Pidä huolta, että yhteystietosi ovat joka sivulla sekä se, että sinuun on mahdollista ottaa yhteyttä monilla eri tavoilla.
Esimerkiksi:
- Puhelin, sähköposti
- Yhteydenottolomakkeet
- Mahdollinen chat
- Soittopyyntönappulat
- Sosiaalinen media
Lue tästä enemmän: Mistä lisää asiakkaita? – Madalla yhteydenoton kynnystä!
Somemarkkinointi ja Google-mainonta
Kun kotisivut ovat tikkarissa, kannattaa sen jälkeen pyrkiä hankkimaan liikennettä kotisivuille. Sosiaalinen media ja Google AdWords -mainonta ovat siihen tarkoitukseen hyviä. Alasta riippumatta sosiaalinen media kannattaa ottaa tosissaan. Ei ole olemassa aloja, joissa sosiaalinen media ei toimi. Tuota hyvää ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä sosiaalisen median kanaviin, joissa yrityksesi kannattaa olla mukana tai kanavissa joihin resurssinne riittää.
Google-mainonta kannattaa ottaa käyttöön, jos siitä on oikeasti hyötyä. Kilpailluilla hakusanoilla voi olla hankala löytyä luonnollisissa hakutuloksissa. Hyvä googlenäkyvyys ei silti poissulje Google-mainontaa.
Keskity ollennaiseen
Älä koske pitkällä tikullakaan mihinkään epäolennaiseen ennen kuin perusasiat ovat aidosti kunnossa.
Back to basics.
Kysy itseltäsi:
- Mistä asiakkaat minut löytävät?
- Miten nykyiset asiakkaat ovat minut löytäneet?
- Minkälaisia asiakkaita haluan houkutella?
- Minkälainen asiakas on unelma-asiakkaani?
Näitä on aina välillä hyvä miettiä. Meillä on taipumusta viehättyä uusista asioista. Jos kamppailet välillä markkinoinnin ja myynnin kanssa, palaa näihin kysymyksiin. Löydät niistä aina vastauksen!
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Tehdään vuodesta 2018 tuloksellinen ja menestyksekäs!
Haluaisitko, että minä arvioin miten hyvin perusasiasi ovat kunnossa? Teen sen mielelläni ja täysin ilmaiseksi. Rullaa hieman alemmas ja paina vihreää nappia, eli täytä ilmainen markkinointikartoitus. Siitä se lähtee!