Somemarkkinoinnin hyödyntäminen päivittäistavarakaupassa

2.4.2020

Sosiaalisessa mediassa markkinoiminen on vahvasti tätä päivää. Markkinointitoimisto Dagmarin mukaan Internetiä käyttää päivittäin 87 % suomalaisista, ja sosiaalisessa mediassa mobiilikäyttäjien aste on tätäkin lukua massiivisempi. Onkin siis selvää, että nykypäivänä jokaisen yrityksen kannattaa olla ainakin jollain tavalla läsnä somessa. Mutta minkälaista somemarkkinointia kaupan alalla kannattaa tehdä?

Somemarkkinointia Facebookissa

Lähes jokainen ihminen asioi päivittäistavarakaupassa useita kertoja viikossa. Suurin volyymi isojen kaupparyhmien markkinoinnissa on kuitenkin televisio-, radio- ja printtimediassa, kuten sanoma- ja paikallislehdissä. Viime vuosina marketien sosiaalisen median tilit ovat kuitenkin ruvenneet yleistymään, ja yhä useammalla marketilla on oma profiili Facebookissa tai Instagramissa. Sosiaalisessa mediassa saavutettu näkyvyys tuo tunnettuutta ja luotettavuutta päivittäistavarakaupalle, kuten mille tahansa muullekin yritykselle.

Hyvänä esimerkkinä tästä mainittakoon Jounin Kauppa. Äkäslompolossa K-supermarketia pyörittävä Sampo Kaulanen on onnistunut tekemään marketistaan someilmiön Facebookin avulla, ja sen maine on kiirinyt myös muualle Suomeen. Ihmiset matkaavat Lappiin päästäkseen asioimaan Kaulasen kaupassa. Etenkin muutama vuosi takaperin säännöllisesti julkaistut erilaiset arvonnat mahtavine palkintoineen tavoittivat tuhansia suomalaisia. Jounin Kauppa julkaisee päivittäin sisältöä Facebook-tililleen, ja edelleen julkaisut saavat tuhansia kommentteja ja tykkäyksiä. Huhtikuussa 2020 Jounin Kaupalla on Facebookissa huikeat 537 000 seuraajaa. Kaupalla on myös Instagram-tili, jota seuraa yli 133 000 ihmistä.

Videoiden voima somessa

Videotiivisteen raportin mukaan YouTubessa katsotaan päivittäin yli 500 miljoonaa tuntia videoita. Käsittämätöntä, eikö? Koska nykysukupolvi on vahvasti videoiden perään, on myös videomuodossa tapahtuvaan markkinointiin satsaaminen kannattavaa.

Tämän on huomannut myös helsinkiläinen Redin K-kauppias Teemu Tikkala, joka on ottanut lyhytvideopalvelu TikTokin kiitettävästi haltuun. @hrakauppias-nimerkillä TikTokissa esiintyvän Tikkalan videoissa on päivittäistavarakaupan arkea kuvattu rennolla otteella – on top-listoja kaupan myydyimmistä (ja varastetuimmista) tuotteista, kesätyönhakuvinkkejä, tuotteiden esittelyä, huumorin kukintaa ja vaikka mitä muuta. Tikkalalla on TikTokissa yli 252 000 seuraajaa, ja myös videoiden katselukerrat hipovat taivaita. Ajatella, että näin arkisestakin asiasta kuin ruokakaupasta ja kaikesta siihen liittyvästä voi saada aikaan suurta yleisöä kiinnostavia juttuja. Katso itse, jos et usko! Suosittelen tsekkaamaan ainakin ajankohtaisen  top 5 koronatuotteet -videon sekä pätkän, jossa kauppiaan lapset pelleilevät valvontakameroiden kanssa. Tikkala on myös julkaissut TikTok-tilillään videon, jossa hän paljastaa seuraajille salaisen irtokarkkitarjouksen koodin. Nerokasta, eikö vain? Alla yksi esimerkki Tikkalan tekeleistä.

@hrakauppias

##duet with @kauppateemi

♬ original sound – kauppateemi

Tuumasta toimeen!

Yhteenvetona todettakoon, että somemarkkinoinnin ei siis tarvitse välttämällä olla niin vakavaa kuin perinteisen markkinoinnin. Markkinointia voi toteuttaa myös henkilökohtaisemmalla otteella, juuri kuten Tikkala on omilla kasvoillaan tehnyt. Tikkalan seuraajamäärä tuskin olisi kasvanut yhtä suureksi, jos hän olisi esiintynyt somessa K-supermarket Redin nimissä.

Toivonkin, että yhä useammat kauppiaat ja marketit seuraavat yllä mainittujen esimerkkien jalanjäljissä ja panostavat somemarkkinointiin ja -läsnäoloon omalla spesiaalilla twistillään tulevaisuudessa. Ja jos nyt kauppiaana tai marketpäällikkönä koet olevasi huono heittäytymään kameran edessä, henkilökunnastasi löytyy varmasti joku, jolla on tämä homma hallussa! Positiivinen ja hauska sisältö tuo seuraajille hyvää mieltä ja näkyvyys somessa paranee kertaheitolla.

Ilona Jääskeläinen

Tämän tekstin kirjoitti Ilona Jääskeläinen.

"Markkinointi Ukkosen työharjoittelija. Kolmannen vuoden tradenomiopiskelija. Hullu kissanainen. Erityisesti somemarkkinointi kiinnostaa."

Lue kirjoittajan kaikki tekstit