Sosiaalisen median markkinoinnin tärpit

17.8.2018

Sosiaalisen median markkinoinnin tärpit

Viime viikolla kävin lyhyesti läpi somemarkkinoinnin perusteet. Tällä viikolla keskitytään konkreettisesti sosiaalisen median markkinointiin. Käyn läpi pointteja, jotka tulee ottaa huomioon somemarkkinointia tehdessä. Tässä kirjoituksessa keskitytään Facebook- ja Instagram -markkinointiin sekä tutustutaan IGTV:seen. Tässä päivityksessä en puhu markkinoinnin suunnittelusta. On kuitenkin itsestäänselvää, että myös somemarkkinointia tulee suunnitella. Lue siis täältä, miksi markkinoinnin suunnittelu on kannattavaa.

Facebook-markkinointi

Facebook on monikäyttöinen kanava. DNA:n vuonna 2017 tehdyn Digitaalisen elämäntavan tutkimuksen mukaan, jopa 60 % suomalaisista käyttää Facebookia päivittäin. Facebookissa on mahdollista hyödyntää kaikenlaisia sisältöjä: kuvia, tekstiä ja videoita.

Valitse käyttämäsi sisältömuoto kohderyhmäsi mukaan. Pääsäntöisesti kuva+teksti -yhdistelmä toimii kaikkiin. Kuvalla saa hyvin huomiota, kun ihmiset selaavat Facebookin feediä. Mikä tahansa kuva ei kuitenkaan riitä. Suosi laadukkaita ja värikkäitä kuvia, jotka erottuvat Facebookin valkoisella feedillä. Pyri siihen, että kuvassa on mahdollisimman vähän tekstiä. Mitä enemmän tekstiä, sitä huonommin julkaisu sijoittuu Facebookin algoritmissa.

Suosittelen suosimaan lyhyttä ja ytimekästä tekstiä, joka alkaa mielenkiintoisesti. Varma tapa saada ihminen pysähtymään, on kysyä kysymys. Luovuuden kukkiessa on kuitenkin parempiakin kykyjä herättää huomiota, kuin kysymyksen kysyminen.  Tuo tekstiosuuksissa rohkeasti persoonaa esiin ja suosi huumoria. Herätä keskustelua ja kerro mielipiteitä. Pyrkimyksenä on saada ihmiset tuntemaan aitoja tunteita markkinointisi seurauksena. Sen takia kissavideotkin ovat suosittuja – ne nostavat hymynkareen huulille kiireisenkin päivän keskellä.

Videotuotanto Facebookissa on nostanut päätänsä kuluneen vuoden aikana.  Osittain syynä on Facebookin tekemä päivitys, jonka ansiosta videot lähtevät pyörimään automaattisesti, jos niiden yli selaa Facebookin feedillä. Aikaisemmin videot piti klikata auki, jotta ne pystyi katsomaan. Videot toimivat etenkin tapahtumien ja viihdepalveluiden markkinoinnissa, ja niitä kannattaakin hyödyntää rohkeasti.

Facebookissa datan seuraaminen on tärkeää. Ota selville, milloin potentiaaliset asiakkaat eli seuraajasi ovat aktiivisia Facebookissa, ja ajoita julkaisut niihin ajankohtiin. Kokeile erilaisia julkaisutyylejä selvittääksesi, mihin kohdeyleisösi reagoi parhaiten.

Tee Facebookista markkinointikanavan lisäksi myös asiakaspalvelukanava. Vastaa kommentteihin ja kysymyksiin. Kiitä palautteista. Ota käyttöön chättiominaisuus, jotta asiakkaiden on helppo ottaa sinuun yhteyttä. Laske yhteydenoton kynnys mahdollisimman matalalle. Pidä huoli siitä, että Facebookissa yrityksesi tiedot ovat ajantasalla aina osoitteesta aukioloaikoihin.

Jos haluat käyttää rahaa Facebook-julkaisujesi mainostamiseen pidä huoli siitä, että olet kohdistanut mainoksesi tarkasti kohdeyleisöllesi. Demografisten tietojen, eli esimerkiksi iän, koulutuksen ja sukupuolen lisäksi voit kohdistaa mainoksen esimerkiksi mobiililaitteen käyttäjille tai viihteestä kiinnostuneille. Käytä aikaa mainoksen oikein kohdentamiseen. Mainosten hallintaohjelma on selkeä ja helppokäyttöinen, mutta taataksesi parhaan tuloksen mainoskampanjallesi, vaatii tietojen syöttäminen pitkäjänteisyttä ja tarkkuutta.

Instagram-markkinointi

Instagramissa, kuten Facebookissakin, on tilaa monenlaiselle sisällölle. Kuitenkin pääosiossa on aina kuva tai video – teksti tuo vain lisäarvoa julkaisuille. Instagram on luonteeltaan Facebookia rennompi sosiaalisen median alusta, joten pönöttäjille tämä somekanava ei sovi.

Instagramissa kannattaa unohtaa tuotteiden ja palveluiden markkinointi ja keskittyä bränditunnettuuden lisäämiseen sekä yrityskulttuurin esille tuomiseen. Päästä seuraajat ”verhon taakse”, kurkkaamaan, mitä yrityksessäsi oikeasti tapahtuu.

Jos Facebookissa kuva on tärkeässä asemassa, on se Instassa vieläkin tärkeämmässä. Instagramissa seuraajia eli potentiaalisia asiakkaita saattaa tavoittaa pelkästään sillä perusteella, että kuvasisältö puhuttelee heitä. Instagramissa on kannattavaa käyttää useiden kuvien julkaisumahdollisuutta. Voit siis lisätä yhteen julkaisuun jopa 10 kuvaa. Valitse paras ja relevantein kuva ensimmäiseksi ja täydennä julkaisua muilla kuvilla. Pidi huoli siitä, että julkaisun ilme on yhtenäinen.

Kuvien lisäksi #hashtagit eli asiasanat ovat suuressa roolissa. Hashtagit keräävät kaiken sisällön yhteen – voit siis löytää kaikki julkaisut, joihin on merkattu #vaniljajäätelö samasta paikasta. Nykyään Instagramissa on mahdollista seurata asiasanoja käyttäjien sijaan. Valitse siis yritystoimintaasi liittyvät hashtagit harkiten. Niillä voi olla iso rooli markkinoinnissasi.

Instagram Stories on Instagramin lisäpalvelu, jonka avulla voi jakaa kuvia ja videoita seuraajilleen. Kuvien päälle voi piirtää, kirjoittaa, lisätä hashtageja ja sijaintitunnisteta sekä merkata muita käyttäjiä. Storiesiin lisätyt julkaisut poistuvat näkyvistä 24 tunnin jälkeen. Instagram Stories on kopio suositusta yhteisöpalvelu Snapchatista, jossa kaikki edellä mainitsevani toiminnot ovat mahdollisia. Omalla kohdallani Instagram Stories on korvannut Snapchatin lähes kokonaan, sillä miksi käyttäisin kahta yhteisöpalvelua, jos pystyn suorittamaan saman toiminnot yhden yhteisöpalvelun (ja sovelluksen) kautta? Instagram Storiesissa on paljon potentiaalia, etenkin kun Snapchatin suosio on romahtanut palveluun tehtyjen päivitysten myötä.

Instagram Storiesissa voit ottaa rennosti. Tuota hauskaa sisältöä, joka kiinnostaa seuraajiasi. Päästä heidät seuraamaan esimerkiksi yrityksen toimintaan liittyvää prosessia tai anna yrityksellesi kasvot esittelemällä henkilöstöäsi. Instagram Storiesissa on myös livelähetyksen mahdollisuus, jota voit käyttää esimerkiksi asiakaspalautteen käsittelyyn tai uuden tuotteen julkaisutilaisuuden boostaamiseen.

Instagramissa riittää mahdollisuuksia moneen. Vielä ei olla kuitenkaan käyty kaikkea läpi!

Mikä on IGTV?

Instagram julkaisi IGTV:n 20.6.2018. Suomessa IGTV ei ole ollut paljoakaan esillä, joten käydään tässä läpi IGTV:n tarkoitusta ja ehdotuksia sen käyttöön. IGTV on Instagramin julkaisema uusi alusta, jossa on mahdollista katsoa videoita, joiden kesto on yli 60 sekuntia. Videoiden kesto IGTV:ssä voi olla maksimissaan 60 minuuttia. IGTV on suunniteltu pystysuuntaista näyttöä varten, eli videoiden katselu on ihanteellista juurikin mobiililaitteella. IGTV koetaan YouTuben kilpailijana.

IGTV:tä voi selata Instagramissa. Painike löytyy sovelluksen yläreunasta, yksityisviestien painikkeen vierestä.

Tässä näkymää omasta IGTV:stäni. Vain yksi seurattavistani, räppäri Seksikäs-Suklaa, on julkaissut sisältöä IGTV:hen, joten alusta keskittyy suosittelemaan minulle sisältöä, jotka liittyvät seuraamiini käyttäjiin. Seuraan paljon urheilu- ja itsensäkehittämisaiheisia käyttäjätilejä, joten suosittelutoiminto toimii kohdallani hyvin. Sisältöä on pilvin pimein tarjolla kaikkialta maailmassa, vaikka Suomessa tästä ei olekaan vielä tullut hitti.

Lisätäksesi videoita, sinun tulee luoda kanava IGTV:seen. Kanavan pääsee luomaan aloitussivulta löytyvän Asetukset-rattaan kautta. Luomisen jälkeen videosisällön lisääminen on todella helppoa, sillä IGTV antaa kokoajan ohjeita toiminnan tueksi.

IGTV toimii etenkin tapahtumamarkkinoinnissa, lanseeraustilaisuuksissa, uuden tuotteen esittelyssä tai esimerkiksi ohjevideoissa. IGTV on helppo tapa tuottaa sisältöä seuraajillesi ilman, että joudut ohjaamaan heitä toiseen kanavaan, kuten esimerkiksi YouTubeen. Käytä siis IGTV:tä rohkeasti. Suomessa sinulla on todella suuri mahdollisuus menestyä ja saada huomiota tätä toimintoa käyttämällä!

Jos joutuisin valitsemaan vain yhden markkinointikanavan yritykselleni, se olisi ehdottomasti Instagram. Facebookin käyttöaste romahtaa pikkuhiljaa, Snapchat on käytännössä jo kuollut ja kuopattu. Instagram yhdistää toiminnot Instagramista, Snapchatistä ja YouTubesta ja sen suosio nousee koko ajan. Mitäpä jos siis koittaisit panostaa yrityksesi Instagram-markkinointiin?

Jos sosiaalisen median markkinointi on sinulle hankalaa, voit ottaa miuhun yhteyttä! Laitetaan yhdessä yrityksesi somemarkkinointi kuntoon 🙂

Annu Keskisaari

Tämän tekstin kirjoitti Annu Keskisaari.

"Jokaisen tekstin takana on ajatus, ja jokaisen ajatuksen takana tarina. Haluan maalata sanoilla mielikuvia tarkoituksenani saada sinut ajattelemaan. Ajatteletko? Hyvä. Ilman ajatuksia olemme vain tyhjiä kuoria."

Lue kirjoittajan kaikki tekstit