Tarvitseeko pieni liikunta-alan yritys verkkosivut?
Lyhyestä virsi kaunis: jos haluat tuottaa asiakkaillesi ajantasaista sisältöä ja olet valmis ylläpitämään sivustoa säännöllisesti, niin kyllä. Jos taas aiot vain luoda sivuston ja jättää sen oman onnensa nojaan, vastaus on ei. Tällaisessa tapauksessa ylläpitämättömät verkkosivut saattavat olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
Mitä verkkosivuille kannattaa laittaa?
Verkkosivuilla kannattaa olla etusivun lisäksi ainakin seuraavat sivut:
Palvelut ja hinnasto
Erittele tarjoamasi palvelut selkeästi. Suosittelemme, että kehität jokaiselle palvelulle oman ”brändin”, jolla voit erottua massasta. Lähes kaikki personal trainerit tai kuntovalmentajat tarjoavat painonpudotusvalmennusta tai voimaharjoittelua. Keksi siis omalle valmennuksellesi nimi, jota käytät.
Muista kirjoittaa hinnat selkeästi. Moni ostopäätös saattaa jäädä tekemättä siksi, että verkkosivustolla lukee ”alkaen 59€/kk” tai ”Kysy hintatietoja sähköpostitse!”.
Käytä palvelusivuilla laadukkaita kuvia, jotka liittyvät palveluihisi. Tarvittaessa voit myös tehdä jokaiselle palvelulle oman alasivun, jolla on tarkemmat tiedot palvelun kestosta. Etenkin näillä alasivuilla kuvat ovat tärkeitä. Jos tarjoat kasvisruokavalion suunnittelua, voit todistaa osaamistasi kuvien avulla. Painonpudotusvalmennuksen sivulla voisi taas hyödyntää asiakastarinaa esimerkkinä.
Esittelysivu
Esittelysivulla tutustutat potentiaaliset asiakkaasi sinuun tai henkilöstöösi sekä yritykseesi. Kerro lyhyesti ja ytimekkäästi koulutustaustastasi ja erikoisosaamisestasi. Jos yritykselläsi on arvot, voit luetella ne. Lisää hyvät kuvat henkilöstöstä ja mahdollisista toimitiloista. Voit myös liittää jokaisen työntekijän yhteyteen hänen henkilökohtaiset yhteystietonsa.
Yhteystiedot
Yhteystietojen sivulla tulee olla selkeästi yrityksesi aukiolo- tai palveluajat, osoite, puhelinnumero ja sähköposti. Yhteystietosivulla kannattaa hyödyntää myös yhteydenottolomaketta.
Blogi tai uutiset
Kirjoittaessasi sisältöä blogiin tai uutisiin, sinun tulee katsoa asiaa asiakkaasi näkökulmasta. Mikä heitä kiinnostaa? Miksi he lukisivat uutisen tai blogitekstin? Keskity siis tuottamaan asiakkaillesi lisäarvoa julkaisujesi kautta. Anna vinkkejä kotitreeneihin tai palautumiseen, jaa ruokaohjeita, kerro uusista palveluista tai jaa asiakkaiden muutostarinoita. Suosi aiheita, jotka liittyvät suoraan yritystoimintaasi. Älä jaa vinkkejä, joista sinulla ei ole osaamista tai kokemusta. Muista jakaa julkaisuja sosiaalisen median kanaviin.
Katso ohjeet hyvään sisältöön täältä.
Asiakkaiden kokemuksia
Mikään ei kerro osaamisestasi valmentajana tai liikunta-alan muuna ammattilaisena paremmin, kuin tyytyväiset ja onnistuneet asiakkaat. Asiakkaan mitat, muutoskuvat ja omakohtainen kertomus valmennuksesta tai muusta palvelusta antaa potentiaalisille asiakkaille hyvät lähtökohdat palvelun ymmärtämiseen. On helpompaa pohtia palvelun sopivuutta itselleen, kun on kuullut toisen asiakkaan kokemuksia. Muistathan aina pyytää luvan asiakkaaltasi tietojen julkaisemiseen!
Mikä on verkkosivujen funktio?
Verkkosivut ovat yrityksesi sähköinen käyntikortti, josta potentiaalinen asiakas löytää kaikki tarvittavat tiedot. Verkkosivut myös luovat sinulle näkyvyyttä esimerkiksi Googlen hauissa. Usein potentiaaliset asiakkaat haluavat tutustua yrityksen toimintaan ennen päätöstä palvelun ostamisesta. Verkkosivut ovat oiva paikka tutustumiselle.
Paljonko verkkosivut maksavat?
Meillä pienen yrityksen verkkosivut maksavat lähtökohtaisesti 500€+alv. Sivuston hinta määriytyy sivustolla käytettävien elementtien mukaan.
Sivuston lisäksi tarvitset www-osoitteen, joka maksaa 9€ vuodessa ja webhotellin, joka maksaa esimerkiksi Domainhotellilla 50€ vuodessa.
Myös verkkosivujen tietoturvapäivityksistä ja ylläpidosta pitää pitää huolta. Meillä palvelu maksaa 19,90€+alv/kk, mutta se on täysin vapaaehtoinen. Päivitykset ja ylläpitotoimet voi myös tehdä itse.
Voinko tehdä verkkosivut itse?
Ehdottomasti! Verkkosivupohjia on lukemattomia. Voimme suositella WordPressia ja Webnodea. WordPressiin löytyy reilusti ilmaisia teemoja, joiden avulla sivusto on mahdollista rakentaa. Webnode on matalamman kynnyksen palvelu, jossa sivuston luominen on tehty mahdollisimman helpoksi. Jos olet teknisesti lahjakas, valitse WordPress, jos taas haluat päästä mahdollisimman helpolla, valitse Webnode. Muista, että YouTube on täynnä ohjevideoita, joita voit hyödyntää verkkosivujen rakentamisessa!
Muista kuitenkin, että verkkosivut ovat iso osa yrityksesi brändiä ja niiden tulee herättää luottamusta. Jos sinulla ei ole mitään kokemusta verkkosivuista, suosittelemme, että ulkoistat projektin ammattilaiselle.