Yritysten kokoluokat ja toimialat muuttavat markkinoinnin painopisteitä, mutta minkälaisia eroavaisuuksia kansallisen ja paikallisen yrityksen markkinoinnissa on?
Tottakai itsestäänselviä eroja on kohdennus ja kohderyhmän demograafiset eli sijaintiin ja faktoihin perustuvat erot.
Pienillä ja paikallisilla yrityksillä usein myös resurssit ovat pienemmät, mutta toki myös resurssien tarve on pienempi.
Mitä pienen paikallisen yrityksen kannattaa ehdottomasti tehdä markkinoinnin suhteen?
1. Verkostoidu
Monille minun kaltaisilleni introverteille verkostoituminen on vähän hankalaa varsinkin vain verkostoituakseen. Olen kuitenkin oppinut olemaan oma rauhallinen itseni. Se riittää.
Verkostoituminen on silti ehdottoman tärkeää, ja sitä kannattaa harjoitella. Verkostoitumisen ansiosta voi aueta paljon uusia ovia. Paikallinen yhteistyöverkosto voi olla erittäin iso juttu. Mennään kohtaan kaksi, joka liippaa jo läheltä.
2. Rakenna yhteistyöketjuja
Jos et itse ehdi tekemään kaikkea, tai et muuten vain hallitse jotain osa-aluetta, joka kuitenkin on lähellä yrityksesi toimintaa, kannattaa sinun rakentaa yhteistyöketjuja tämän alan ammattilaisten kanssa. Voit yhteistyöketjujen ansiosta palvella kokonaisvaltaisemmin asiakkaitasi. Sovi siis yhteistyökumppanuudesta toisen ammattilaisen kanssa, joka voi täyttää sen puuttuvan osan, jonka asiakas haluaa. Suositelkaa siis toinen toisianne.
3. Löydy Googlesta
Paikallisilla yrityksillä on usein paljon kilpailua. Verkostot ja kaveruus-suhteetkin voivat erottaa asiakaskuntia, mutta uudet ihmiset, jotka palvelua etsivät, etsivät sitä googlesta.
Googleta nyt toimialasi/paras hakusanasi + lisää perään kaupunkisi/kuntasi.
Löydytkö etusivulta? Tee tämä puolueettomassa hakutilassa eli mene ensin selaimen incognito-tilaan painamalla CTRL+Shift+N (Toimii ainakin PC:llä).
Muista, että hakusanoja voi olla monia. Jos olet aina kärkisijoilla, sinulla ei ole hätää. Jos haluaisit nostaa hieman sijoitustasi ja tietää miten se tehdään helpoiten, KLIKKAA TÄSTÄ.
4. Ole aktiivinen Somessa ja käytä kohdennettua mainontaa
Käytä kohdennettua mainontaa esimerkiksi Facebookissa, Googlessa tai muissa somen kanavissa.
Paikallislehtien avulla näkyvyyttä saa kyllä, mutta mainonnan tehon voit vain arvata. Etkö kuitenkin haluaisi tietää, saatko sijoittamasi eurot pienellä kertoimella takaisin?
Facebookin mainostyökaluilla voit kohdentaa mainoksesi erittäin tarkasti. Luonnollisesti voit rajata mainoksesi näkymään vain siellä alueilla missä sinun kannattaa näkyä. Googlen Ads-mainonnassakin voi avainsanojen ja demografisien tekijöiden ansiosta rajata Google-mainoksesi hyvin tarkasti.
Pyri aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa. Siellä asiakkaasi ovat. Tuottamalla mielenkiintoista sisältöä saat varmasti näkyvyyttä. Älä kuitenkaan yritä myydä sosiaalisessa mediassa, pyri ohjaamaan tykkääjiä kotisivuillesi, siellä sinulla on lupa myydä. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ei myöskään maksa mitään muuta kuin vain vähän aikaasi. Pyri olemaan rohkea somejulkaisuissa.
Pienyrittäjät voivat myös ulkoistaa Facebook-sivujen ylläpidon, tai Google Ads -mainonnan kauttamme. Yleensä hiljaisen Facebook-sivun syynä on osaaminen tai ajanpuute.
5. Pidä paikallinen ote viestinnässäsi ja tekemisessäsi
Monet asiakkaat arvostavat paikallisuutta ja helppoa lähestymistä. Vaali sitä, ja kerro rohkeasti olevasi paikallinen pieni toimija.
Seuraa ajankohtaisia paikallisia tapahtumia ja ole mukana niissä.
Puhuttele paikallisia asiakkaitasi. Anna tekemiselläsi lisäarvoa paikallisille asukkaille ja asiakkaille.