Yritysilme eli brändi-identiteetti
Yrityksen visuaalisen ilmeen merkitys on yhä tärkeämpi tiheässä yritysviidakossa ja maailman muuttuessa jatkuvasti entistä visuaalisemmaksi. Yritysilme luo ensivaikutelman sekä auttaa erottautumaan kilpailijoista. Hyvä yritysilme herättää mielenkiinnon yritystä kohtaan sekä rakentaa luottamusta. Huolellisesti suunniteltuna se on pitkäikäinen ja taipuvainen monenlaiseen markkinointiviestintään.
Yritysilme on laaja kokonaisuus, joka on huolellisesti suunniteltu. Kyseessä ei siis ole pelkästään logo tai tunnus. Yrityksen visuaalinen ilme määrittelee logon lisäksi muun muassa käytettävät värit, typografian ja graafiset elementit. Yritysilmeen pohjalta luodaan graafinen ohjeisto, joka toimii yrityksen visuaalisen ilmeen käsikirjana ja toimii pohjana muun muassa yrityksen markkinointiviestinnälle. Näin saavutetaan yrityksen yhtenäinen ja tunnistettava identiteetti.
Yritysilmeen suunnittelu
Yritysilmeen suunnittelu aloitetaan yrityksen taustakartoituksella. Siinä käydään läpi yrityksen toiminta, tavoitteet, tuotteet ja palvelut, kohderyhmä ja kartoitetaan mahdollisia kilpailijoita, jotta yritysilmeellä voidaan erottautua. Toisin sanoen yritysilmeen suunnittelun pohjalla toimivat yrityksen omat arvot ja toiminta. Yrityksen visuaalisen ilmeen tavoitteena on luoda yrityksen tavoitteita vastaava ilme ja luoda pohja kaikelle markkinointiviestinnälle ja visuaalisille materiaaleille.
Yritysilme koostuu useasta tärkeästä osasta, jotka yhdessä muodostavat yritykselle oman visuaalisen identiteetin:
Logo / päälogo – Nimensä mukaisesti yrityksen pääasiallisesti käytettävä logo. Käytetään muun muassa kotisivuilla, käyntikorteissa ja jaettavassa materiaalissa.
Vaihtoehtoinen logo – Toinen versio logosta, jossa on erilainen asettelu. Jos päälogo on vaakasuuntainen, vaihtoehtoinen logo voi olla kapeampi tai jopa pystysuuntainen. Vaihtoehtoista logoa käytetään tarvittaessa muun muassa tilankäytöllisistä syistä esimerkiksi lomakkeissa, pakkauksissa tai footerissa.
Submark-logo – Submark, suom. alamerkki on yksinkertainen versio logosta, jota käytetään esimerkiksi painomateriaaleissa tunnisteessa, vesileimana kuvissa, kotisivujen footerissa sekä faviconissa ja muissa pienissä tiloissa. Submark on usein yksivärinen ja neliön sisään sopiva tunnus.
Värimaailma – Yritykselle suunnitellaan yhteensointuva värimaailma, joka koostuu pääväristä ja lisäväreistä.
Typografia – Yritykselle valitaan eri käyttötarkoituksiin fontit, jotka voivat olla lisensoitavia tai ilmaisia käyttöjärjestelmäfontteja.
Graafinen ohjeisto – Aineisto, joka linjaa pääsuunnat yrityksen visuaaliselle viestinnälle. Ohjeisto koostuu brändi-identiteetissä määritellyistä osista.
Yritysilmeen suunnittelun hinta
Laaja yritysilme 1 200€ + alv
- Päälogo
- Vaihtoehtoinen logo
- Submark-logo
- Värimaailma
- Typografia
- Graafinen ohjeisto
Keskikokoinen yritysilme 960€ + alv
- Päälogo
- Submark-logo
- Värimaailma
- Typografia
- Graafinen ohjeisto
Pieni yritysilme 720€ + alv
- Logo
- Värimaailma
- Typografia
- Graafinen ohjeisto
Ota yhteyttä sähköpostitse mari@markkinointiukkonen.fi tai täytä lomake alta!