Mistä lisää asiakkaita? – Laske yhteydenoton kynnys pohjaan asti
Minulta kysytään usein, että mistä tai miten saada lisää asiakkaita. Mikä on paras keino? Mikä on paras somekanava?
Rungon on oltava aina kunnossa ja pystyssä ennen kuin lähdetään koristelemaan oksia.
Kaikessa Internet-markkinoinnissa rungon muodostavat kotisivut, johon kaikki mainonta ja liikenne ohjataan.
Ihmiset ovat laiskoja ja joskus hieman arkoja.
Olen nähnyt paljon verkkosivuja, joissa on paljon tekstiä ja sisältöä, mutta yhteyden saa ainoastaan menemällä Yhteydenotto-sivulle ja nappaamalla luurin kauniiseen käteen ja soittamalla jollekin sivulla näkyvälle naamalle.
Minulla ja monilla muillakin kynnys soittamiselle nousee, jos tuo on ainoa vaihtoehto. Varsinkin ne, jotka eivät ole yhtään varmoja tarpeestaan eivät tule ikinä ottamaan tuollaiseen firmaan yhteyttä.
Tarvitaan luottamusta
Luottamus syntyy ihmiskontakteista ja tavasta tehdä asioita. Toki luottamusta herättää se, että omaa asiantuntemusta on esitelty sivuilla.
Mitä suurempi ostos, sitä tärkeämpää luottamus ja matala ostamisen kynnys on.
Ihminen haluaa ostaa kaverilta.
Miten madaltaa yhteydenoton kynnystä?
1. Pidä yhteystiedot näkyvillä jokaisella sivulla. Älä piilottele niitä.
Yhteystiedot olisi hyvä löytyä jokaiselta sivulta. Oikeastaan yhteystietojen ei ole pakko lukea jokaisella sivulla tai niitä ei ole pakko kirjoittaa jokaiselle sivulle, jos yhteystietosi löytyvät sivun footerista, eli alapalkista. Footer seuraa perässä jokaisella sivulla.
2. Tarjoa erilaisia lomakkeita ja kenttiä, joihin on nopeaa ja vaivatonta täyttää tiedot.
Yhteydenottolomake jokaisella sivulla voi kuulostaa raskaalta. Jokaisella sivulla, jolla esitellään tuotetta tai palvelua voi silti olla pieni yhteydenottolomake.
Kokeile myös soittopyyntölomaketta. Tee vain yhden kentän kokoinen lomake, jossa pyydetään soittoa. Esim. ”Jätä soittopyyntö – Jätä puhelinnumerosi tähän, niin otamme sinuun yhteyttä!”
3. Luo ladattavaa ilmaista materiaalia ja aloita luottamuksen rakentaminen sähköpostitse.
Voit luoda erilaisia oppaita, sisältöjä, videoita tai mitä tahansa materiaalia, jotka potentiaalinen asiakas voi ladata sähköpostiosoitettaan vastaan.
Automatisoi oppaan lähettäminen esimerkiksi Mailchimpillä tai ActiveCampaignilla.
Älä aloita myyntipuhettasi heti sähköpostilla, vaan tarjoa lisää tietoa ja rakenna luottamusta.
4. Joillain toimialoilla (esim. remonttifirmoilla, piha- tai sisustussuunnitteluilla) on tapana tarjota ilmainen kartoitus tai arviokäynti.
Jos sinulla on mahdollisuus antaa ilmaiseksi jotain asiakkaallesi räätälöityä, tee se. Asiantuntemus ja luottamus rakentuu tällä tavalla todella hienosti.
Ajattele laatikon ulkopuolelta. Myös meillä on oma ilmainen markkinointikartoitus sinulle. Mikset täyttäisi sitä? Klikkaa tästä.
5. Madalla kynnystä poistamalla esteet ja riskit.
Esimerkkejä:
- ”Ilmainen markkinointikartoitus ei sido sinua mihinkään”
- ”Jätä soittopyyntö niin jutellaan rauhassa tilanteestasi”
- ”Soittopyyntö ei sido sinua mihinkään, eikä maksa mitään”
- ”Sinulle vaivattomin tapa on tilata ilmainen arviokäynti. Arviokäynti ei maksa mitään, eikä se sido mihinkään. Saat arviokäynnin jälkeen tarjouksen, jota saat miettiä täysin rauhassa”
- ”Tilaamalla ilmaisen oppaan näet miten XXX ja miksi YYY. Opas on ilmainen. Emme käytä sähköpostiosoitettasi väärin, emmekä spämmää sinua sähköpostitse”
- ”Suosittelen tekemään näin”
- ”Ei piilokuluja, ei yllättäviä laskuja”
- ”Puhumme sinulle asiat selvällä suomenkielellä, ja haluamme saavuttaa molemminpuolisen luottamuksen”
- ”Mikään kysymys ei ole tyhmä tai outo”
- ”Meiltä voi kysyä mitä tahansa. Kysyminen ei maksa mitään”
6. Chat
Monille chat voi olla liian iso harppaus. Chat onnistuu, jos pystytte aina hoitamaan kaikki yhteydenotot. Jos kyseessä on sivusto, jossa kävijöitä on todella paljon, on chat varmasti hyvä vaihtoehto.
Seuraavaksi luettelen erilaisia chat-palveluja tarjoavia yrityksiä. Osa tarjoaa myös ulkoistettua asiakaspalvelua.
Tarvitsetko apua markkinoinnissa? Ota meihin yhteyttä niin katsotaan mitä voidaan tehdä!