Mitä, missä, milloin – Mitä viime vuonna tapahtui?
Ensinnäkin, hauska kirjoittaa tällainen yhteenveto. Aiemmat kirjoitukseni ovat aina olleet pelkästään kampanjasivuja, oppaita, ohjeita tai muuta yleistä blogikirjoittelua. Tiedostan tätä jo kirjoittaessani, ettei tämä välttämättä tuo täysin ulkopuoliselle mitään lisäarvoa. Ei se mitään, meille firman sisällä se kuitenkin tuo, kenties myös nykyisille asiakkaille sekä yhteistyökumppaneillekin.
Vuosi 2022 oli erilainen kuin aiemmat 3-4 vuotta. Palasimme vanhaan kokoonpanoon, jossa meitä on vain kaksi. Toni Soininen ja minä, Niko Ukkonen.
2022 alkoi onneksi heti tosi kivasti. Saimme heti uskomattoman mieleisen projektin tehtäväksemme kun pääsimme tekemään Etelä-Karjalan Maanpuolustuksen tuki Ry:n Yhdysmies.fi-verkkopalvelun. Kaikki onnistui hienosti ja saimme heiltä loistavaa palautetta.
2022 oli silti suunnan hakemista ja osittain myös sen löytymistä
Viime vuosi oli vahvasti uuden suunnan etsimistä. Palveluvalikoimamme ei ollut ihan ajan tasalla. Emme olleet varmoja siitä mitä me ollaan ja mitä me haluamme olla.
Suunta alkoi löytymään loppuvuodesta. Halusimme tiivistää palvelupakettiamme sekä näkyä ulospäin paljon selkeämpänä ja simppelimpänä. Tämä tarkoitti sitä, että luovuimme palveluista, jotka eivät meidän mielestämme olleet enää meidän vahvuusalueella tai joita ei ollut enää yksinkertaisesti niin mukava tehdä.
Somemarkkinointi ja sen ulkoistaminen oli yksi selkeä iso kanava joka jäi pois. Kumpikaan meistä ei ole mikään Somen suurkuluttaja, eikä se aidosti meitä kiinnostanut. Somemarkkinointipalveluita tarjoavia yrityksiä ja ammattilaisia on Suomessa lukemattomia määriä ja me enemmän kuin mielellään ohjaamme näitä töitä eteenpäin heille.
Aiemmin myös haimme kunnianhimoisemmin esimerkiksi firmoja, joilla saattoi olla kansainvälistymissuunnitelmia. Enää sivuillamme ei ole venäjän, japanin tai englannin kieliversioita.
2022 oli tärkeä vuosi, mutta jo nyt 2023 on näyttänyt kyntensä
2023 on alkanut osaltamme mielettömän hienosti. Suunta on taas löydetty uudestaan ja auttamisenhalu, draivi, itsemme kehittäminen sekä motivaatio on tapissa.
Iso symbolinen kivi putosi harteilta kun uudistimme brändimme sekä palveluvalikoimamme. Uusi into ja meininki sai kasvonsa.
Tekemisen meininki on näkynyt myös kaikkialla muualla. Hienoja ja mielenkiintoisia projekteja on uusi vuosi pitänyt sisällään jo mielettömän paljon. Tästä on todella hieno jatkaa!
Nyt tiedämme mitä olemme ja mitä haluamme olla
Joustavuus, helposti lähestyttävyys, läpinäkyvyys, innokkuus, analyyttisyys ja välittäminen. Ainakin näitä on Markkinointi Ukkonen Oy vuonna 2023. Se me halutaan todistaa.