Nykyään yhä useammat yritykset kamppailevat hakukonenäkyvyydestä. Miksi eivät kamppailisi, sillä googlenäkyvyys eroaa muusta näkyvyydestä yhden suuren tekijän ansiosta.
Kaikki muu mainonta, esimerkiksi Facebookissa tai muualla verkossa perustuu osittain keskeyttämiseen tai huomion herättämiseen. Googlenäkyvyys eroaa näistä merkittävästi sen takia, että googlesta nimenomaan etsitään apua ongelmaan, jossa potentiaalinen asiakas valitsee yleensä parhaan ja sopivimman tuloksen ensimmäisten viiden hakutuloksen joukosta.
Googlessa etsitään juuri sinua, muualla joudut toivomaan, että sinä olet tarpeeksi kiinnostava.
Parhaimmillaan voit löytyä Googlessa ilmaiseksi, mainostamatta lainkaan.
Jos haluat helpon väylän näkyä Googlessa, voit kokeilla Google Ads -mainontaa. Google Ads -mainonnassa maksat kuitenkin joka kerta kun joku klikkaa sivuillesi. Tämä ei tarkoita sitä, ettei adwords-mainonnasta ole hyötyä, mutta sinun tai jonkun muun täytyy tietää mitä tekee.
Perehdytään siihen, kuinka voit näkyä paremmin luonnollisilla hakutuloksilla, eli niillä paikoilla, jotka ilmestyvät heti Googlen maksettujen mainosten jälkeen.
Mitkä asiat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen luonnollisilla hakutuloksilla?
Hakukoneoptimointi on muuttunut hurjasti vuosien saatossa. Google pyrkii kokoajan parantamaan algoritmejään, jotta yksinkertaisesti parhaat ja luotettavimmat sivut ja sisällöt saavat paremman sijoituksen googlen hakutuloksissa. Joskus Googlen hakutulosperusteet eivät olleet aukottomia. Moni yritys sai sivustonsa nopeasti hyville sijoituksille googlessa vain pommittamalla tärkeitä hakusanojaan ympäri sivujaan tai lätkimällä linkkejä joka paikkaan.
Sivustot eivät enää tarjonneet etsijälle absoluuttisesti parasta tulosta, vaan sen sivun, joka oli huijannut googlea ja sen robotteja.
Googlen hakukonerobotit ovat nykyään ajantasalla. Vain laadukas ja luotettava sisältö pärjää.
Kikkailuille ei ole enää paikkaa. Hyvä niin.
Laatu korvaa määrän (mutta ei täysin)
Laatu on tärkein tekijä sivuston hakukonenäkyvyydessä. Tarkoitan laadulla tekstien, kuvien, otsikoiden, sivuston rakenteen ja kokonaisuuden laatua.
Määrällä on silti paikkansa.
Korkea määrä ei silti tarkoita hakusanojen määrää tekstien sisällä. Tai sivuston tai tekstin linkkien määrää, varsinkaan, jos linkit vievät tai tulevat sivuista, jotka eivät ole luotettavia tai eivät liity aihepiiriin millään tavalla.
Loppujen lopuksi hakukoneoptimoinnissa on kyse vain lisäarvoa tuovasta laadukkaasta ja kattavasta sisällöstä, yhdistettynä pieniin teknisiin tekijöihin, kuten pääotsikoihin, väliotsikoihin, title-teksteihin, meta-kuvauksiin tai kuvien alt-teksteihin.
Hakukoneoptimointi ei ole enää kikkailua. Vinkkini sinulle, jos et ole teknisesti niin perehtynyt hakukoneoptimointiin on:
Luo enemmän ja useammin parempaa sisältöä.
Löysin mielenkiintoisen linkin, jossa amerikkalainen hakukoneoptimoinnin asiantuntijayritys nimeltä BackLinko julkisti 200 todistettua ja mahdollisesti toimivaa hakukoneoptimointiin vaikuttavaa tekijää. Lue englanninkielinen 200 kohdan lista TÄSTÄ. Huomaat miten paljon erilaisia tekijöitä hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa, sekä sen kuinka älykäs googlen hakukonealgoritmi nykyään on.