Miten näkyä ja löytyä paremmin Googlessa blogin avulla?
Kärjistetysti sanottuna Googlen hakutuloksissa sijoittuminen toiselle sivulle on yhtä kuin kuolema.
Toki yrityksen menestys riippuu paljon muustakin kuin Google-sijoituksesta. Verkkokauppiaan tai tiukassa kilpailussa olevan yrittäjän kannattaakin panostaa Google-näkyvyyteen.
Oikeilla hakusanoilla löytyminen Googlen ensimmäiseltä sivulta on hyvä juttu, mutta sivun tupsahtaminen Googlen etusivun top 3:een on jo tavoittelemisen arvoinen suoritus. En laske nyt top 3- sijoitukseen maksullisien mainoksien hankkineita, vaan luonnollisten hakutuloksien avulla top 3-sijoituksen ansainneita.
Teknisiin asioihin, kuten meta-kuvaukseen, titleen tai vaikka pää- ja väliotsikoihin, eli H1- ja H2-tageihin muutoksia tekemällä voidaan saada lyhyellä aikavälillä parempaa hakukonenäkyvyyttä, mutta hakukoneoptimointi on usein pitkäjänteinen työ, jota voi hioa loputtomiin.
Jos sinulla on esimerkiksi kenkien verkkokauppa, älä yritä edes kilpailla hakusanoilla ”kenkien verkkokauppa” tai ”kengät netistä”. Vaan keskity hakusanoihin, joilla on pidempi ”häntä”, eli long-tail keyword. Vaikka ”Korkeavartiset 39-koon ulkoilukengät naisille”. Kaikki totta kai riippuu resursseistasi, mutta nuo ensin mainitut lyhyet avainsanat voivat vaatia vuosien työn ja paljon kahisevaa päästäkseen edes jonkinlaisille sijoille. Nokkeluus ja fiksu avainsanojen käyttö voi viedä pitkälle.
Tässä artikkelissa kuitenkin puhutaan siitä, miten blogi, ajankohtaista-sivu tai artikkelit-osio voi olla yksi parhaista Google-panostuksistasi!
Omasta mielestäni yksi parhaista vinkeistä parempaan Google-näkyvyyteen on blogin perustaminen ja varsinkin sen suunnitelmallinen toteutus.
Tilaa ilmaiset hakukoneoptimoinnin vinkit
Tilaa yrityksellesi räätälöidyt ilmaiset 5 vinkkiä parempaan Google-näkyvyyteen!
- Täytä lomake täällä (tässä menee n. 1 minuutti)
- Lähetän sinulle parin päivän sisällä 5 juuri sinun yritykselle räätälöityä hakukoneoptimointivinkkiä
- Tämä ei sido sinua mihinkään. En tule myöskään tyrkyttämään mitään!
Miten blogi parantaa koko sivustosi Google-näkyvyyttä? 5 kohdan muistilista
Kohta 1. Käytä otsikkoina kysymysmuotoisia aiheita.
Kirjoita ylös asioita, joita asiakkaasi ovat kysyneet sinulta. Jos sait ylhäälle 5 kysymystä, sinulla on jo 5 blogikirjoituksen aihetta valmiina.
Kohta 2. Käytä pää- ja väliotsikoita
Pääotsikot ja väliotsikot ovat tärkeitä. Älä kirjoita vain pelkkää leipätekstiä. Pelkästään tekstin luettavuuden takia otsikointi on hyvä asia. Google ymmärtää tekstin pääpointit nimenomaan otsikoiden avulla. Niillä on merkitystä. Käytä pääotsikoina H1-tagia ja väliotsikoina H2- tai H3-tagia.
Kohta 3. Lisää kuvaan alt-teksti, eli vaihtoehtoinen teksti.
Alt-teksti näkyy kuvan tilalla, jos sivu ei lataudu oikein. Googlekin haluaa kaikilla kuvilla olevan alt-teksti.
Kohta 4. Muokkaa tekstin metatiedot
Optimoi kirjoituksesi metatiedot, jotta jakaessasi tekstin vaikkapa Someen, otsikot, kuvat ja kuvaukset ovat sen näköiset kuin niiden haluat olevan.
Kohta 5. Muista jakaa tekstisi!
Jaa blogikirjoituksesi. Ihmiset osaavat arvostaa kirjoituksia, joista he saavat apua vastauksiinsa. Hyvät blogikirjoitukset siis parantavat luotettavuuttasi, sekä hakukonenäkyvyyttäsi.
Haluatko apua Google-markkinointiin? Klikkaa alla olevaa nappia!
Tilaa ilmaiset hakukoneoptimoinnin vinkit
Tilaa yrityksellesi räätälöidyt ilmaiset 5 vinkkiä parempaan Google-näkyvyyteen!
- Täytä lomake täällä (tässä menee n. 1 minuutti)
- Lähetän sinulle parin päivän sisällä 5 juuri sinun yritykselle räätälöityä hakukoneoptimointivinkkiä
- Tämä ei sido sinua mihinkään. En tule myöskään tyrkyttämään mitään!