Uuden yrityksen markkinointi – 10 simppeliä vinkkiä lentävään lähtöön!
Miten selvitä pienellä budjetilla ja välttää sudenkuopat?
Uuden yrityksen perustaminen on aina jännittävää, mutta samalla myös haastavaa. On tärkeää tehdä oikeita valintoja, jotta yritys menestyy. Tänä päivänä digitaaliset kanavat ovat entistä tärkeämpi osa yrityksen markkinointia ja ovat välttämättömiä menestyksekkään yrityksen perustamisessa ja kasvattamisessa. Perustit sitten osakeyhtiön ja ryhdyit täyspäiväiseksi yrittäjäksi tai vaikkapa kevytyrityksen arkitöiden ohessa, haluat varmasti saada heti alkuun lentävän lähdön ilman turhaa rahan haaskausta.
Tässä artikkelissa kerron mitä kannattaa tehdä ja mitä ottaa huomioon, jotta kaikkea ei tarvitse tehdä kantapään kautta.
Ilmainen markkinointikartoitus – Tuhansia euroja myyntiä alle minuutin vaivalla?
Tilaa ilmainen markkinointikartoitus
Haluaisitko lisää asiakkaita tai kauppaa? Haluaisitko tietää, mitä digimarkkinoinnin ammattilainen suosittelisi juuri sinulle, jotta asiakashankinta olisi vaivatonta ja tehokasta?
Ilmainen markkinointikartoitus ei vaadi sinulta kuin alle minuutin työn. Täytä pari lomakkeen kenttää ja teen kaiken puolestasi. Lähetän sähköpostitse raportin sinulle muutaman arkipäivän sisällä. En tule tyrkyttämään sinulle yhtään mitään!
Tilaa riskitön, vaivaton ja huippusuosittu ilmainen markkinointikartoitus alta!
Tilaa täältäMiksi markkinointi on ratkaisevan tärkeää uudelle yritykselle
Ensinnäkin, markkinointia on käytännössä kaikki mitä teet ja miten näyt ulospäin.
Markkinoinnin avulla sinut huomataan ja löydetään. Ilman markkinointia ei tule myyntiä.
Vinkki 1: Aika on rahaa. Suosittelen, että aloitat markkinointitoimenpiteet mahdollisimman pian. Testaa, kysy, verkostoidu, pyydä palautetta. Moni yrittäjä tekee sen virheen alkuvaiheessa, että kaikkea ihan turhaa hierotaan ja hiotaan liian täydelliseksi ja omassa mielessään ensin valmiiksi ennen kuin aletaan tekemään markkinointia ja myyntiä. Totta kai tuotteidesi tai palveluidesi kannattaa olla valmiita ja testattuja, mutta esimerkiksi oman firman sloganin, logon tai vaikka kotisivujen esittelytekstien ei tarvitse olla viimeisen päälle valmiina.
Kohderyhmän määrittäminen ja asiakasprofiilien luominen
Määritä kohderyhmäsi tarkasti. Mieti minkälainen on unelma-asiakkaasi. Älä mieti pelkästään demografisia ehtoja (ikä, ammatti, sukupuoli, paikkakunta), vaan mieti minkälaiset arvot ja kulutustottumukset unelma-asiakkaallasi voisi olla. Onko unelma-asiakkaasi kiinnostunut ympäristöasioista, onko unelma-asiakkaallasi kesämökki tai onko unelma-asiakkaasi luova. Kun selvität unelma-asiakkaasi, on paljon helpompi myös löytää heidät ja puhutella juuri heitä.
Kumarra toiseen suuntaan ja pyllistä toiseen. Älä edes yritä myydä kaikille. Tee sinun arvoista, visiosta ja uskomuksista näkyvästi selkoa asiakkaille. Tällä tavoin varmasti pyllistät jollekin ryhmälle, mutta mikä tärkeintä, voit saada yrityksesi näkymään täysin erilaisessa valossa unelma-asiakkaillesi ja tuleville faneillesi.
Vinkki 2: Myy vain unelma-asiakkaillesi. Jos unelma-asiakkaasi ovat yrityksiä, kaiva ne ja tee niistä lista. Tee töitä kontaktoinnin eteen. Älä lähetä vain jotain mainossähköpostia heille. Pyydä tapaamista, kerro heille miksi kuvittelet heidän olevan sinulle unelma-asiakas ja miksi he hyötyisivät sinusta niin paljon. Älä luovuta heti, jos tapaaminen tai neuvottelu ei heti järjesty.
Tuotteistaminen ja arvolupaus
Jos myyt palveluja, pyri tuotteistamaan palvelusi sopiviin paketteihin.
Jari Parantaisen sanoin: ”Tuotteistaminen tarkoittaa keinoja, joiden avulla muutat asiantuntijan teknisen jorinan asiakkaalle ymmärrettäväksi täsmäratkaisuksi ja hyötypuheeksi. Työtä, jonka tuloksena asiantuntemus tai osaaminen jalostuu myynti-, markkinointi- ja toimituskelpoiseksi palvelutuotteeksi.
Tuotteistaminen on ratkaisu ongelmaan, joka riivaa miljoonia asiantuntijoita. Heillä olisi usein valtavasti osaamista. Mutta vain pieni osa siitä muuttuu koskaan konkreettisiksi hyödyiksi tai rahaksi. Se johtuu nimenomaan syvästä viestinnällisestä kuilusta, joka erottaa asiantuntijan asiakkaistaan.”
Mikä on arvolupaus? Tuotteillasi tai palveluillasi olisi hyvä olla arvolupaus. Yleisimpiä ja käytetyimpiä arvolupauksia ovat esimerkiksi tyytyväisyystakuut ja tulostakuut. Vie arvolupaus vielä pidemmälle, jos vain mahdollista. Arvolupaus luo varmuutta tuotteelle ja antaa asiakkaalle matalamman kynnyksen ostolle.
Vinkki 3: Pystytkö antamaan poskettoman arvolupauksen? ”Jos et ole tyytyväinen, saat rahasi tuplana takaisin!”. Tuo voi ensin kuulostaa uskomattomalle, mutta siinä on ideaa. Jos hoidat hommasi hyvin, palvelet asiakasta ja saat asiakkaalle edes jokseenkin olon, että tämä palvelutuote tässä oli arvokas, asiakas ei tule KOSKAAN käyttämään tuota tyytyväisyystakuuta hyödykseen. Kukaan ei kehtaa. Vain jos hoidit homman jokseenkin hyvin, etkä esimerkiksi ajaudu asiakkaan kanssa riitoihin.
Se kuinka paljon enemmän tuollainen arvolupaus hankkii sinulle asiakkaita vs. kuinka paljon joutuisit palauttelemaan tuplarahoja ajan saatossa on varmasti sinulle voitollinen toimenpide.
Digitaalisen markkinoinnin strategiat ja kanavat
Älä mieti digimarkkinoinnin kanavia liian vaikeasti. Mieti missä unelma-asiakkaasi voisivat olla ja ole itse siellä. Mieti myös miten asiakkaasi haluavat ostaa. Onko palveluasi tai tuotteitasi helppo ostaa heti vai vaatiiko osto pidempää tutustumista ja miettimisaikaa? Mitä olet valmis tekemään asiakkuuden eteen?
Kuluttajabisneksellä ja B2B-bisneksellä ei käytännössä ole isoa eroa kanavien suhteen, kaikki on aika pitkälti tilannekohtaista. Jos jotenkin karkeasti haluaisin kuitenkin kanavien painotuksia jakaa, niin yrityspuolella Google-markkinointi ja somekanavista esimerkiksi LinkedIn voivat olla ne tärkeimmät kanavat. Kuluttajabisneksessä somella on mielestäni isompi rooli. Siellä TikTok tai Instagram voi olla se merkittävin kanava. Mieti kohderyhmääsi tarkkaan ja tee tutkimusta siitä missä unelma-asiakkaasi lymyilevät.
Noudata tätä sykliä:
1. Luo matalan kynnyksen konversiopisteitä esim. Chat-palvelu kotisivuille, ”Varaa ilmainen tunnin palaveri!”, ”Liity sisäpiiriimme!”, ”Jätä puhelinnumerosi niin soitamme sinulle!”
2. Älä yritä myydä heti, vaan ohjaa liikennettä luomiisi konversiopisteisiin. Ethän muutenkaan kosisi heti ensitreffeillä?
3. Käytä uudelleenmarkkinointia hyväksesi. Uudelleenmarkkinointi on mainontatapa, jolla tietyn toiminnan tehneille voidaan näyttää mainoksia uudelleen eri puolella verkkoa. Aina päätös ei synny heti, joten on tehokasta näyttää mainoksia sivukävijöille vierailun jälkeen.
Vinkki 4: Kun hankit sivukävijöitä, varmista, että kotisivut ovat kunnossa. Sivuston pitää toimia responsiivisesti ja muutenkin teknisesti hyvällä tasolla. Sivustolla on oltava helppoja yhteydenottopaikkoja. Jos ohjaat kallisarvoisia unelma-asiakkaita sivuillesi ja huomaatkin jälkikäteen, että sivusto toimii hitaasti tai skaalautuu todella oudosti, mitä veikkaat, onko unelma-asiakas helppo houkutella sivustolle uudestaan? Ei varmasti ole. Kyseisen kävijän mieleen jää vahvasti tuo huono käyttökokemus ja se voi vaatia vuosia, että kyseinen henkilö klikkaa sivustolle uudestaan. Ensivaikutelmalla on niin paljon merkitystä.
Verkkosivuston merkitys ja hakukoneoptimointi
Verkkosivustolla on (vaikka itse sanonkin) todella iso merkitys. Verkkosivusto on kaiken markkinoinnin päätepiste ja se paikka, jossa lopulta ostopäätökset tehdään.
Verkkosivu on itsessäänkin markkinointikanava, koska hakukoneoptimointi tehdään kotisivujen kautta. Hakukoneoptimointia tehdään myös sivuston ulkopuolella (Off-site SEO), mutta isoin osa hakukonenäkyvyydestä tehdään itse kotisivuilla.
Verkkosivuston on herätettävä luottamusta. Hyvä design, selkeä rakenne ja toimintavarmuus lisäävät luottamusta. Kirjoita tarpeeksi tekstiä sivuille, jotta asiantuntemus tulee esiin. Sisältö on arvokasta myös Googlea varten.
Kuten aiemmin on jo mainittu, lisää sivustolle konversiopisteitä, eli helppoja ja erilaisia yhteydenottotapoja. Näin hyödynnät tulevan liikenteen maksimaalisesti.
Miten saada kotisivuille sitten sitä liikennettä? Hakukoneoptimoinnin avulla.
Vinkki 5: Jos myyt palveluja tai palvelutuotteita, verkkosivusto kannattaa rakentaa niin, että kaikilla palveluillasi on oma sivunsa. Vältä tekemästä one-pager-sivua, eli sellaista yhden sivun kotisivustoa. Jos palveluitasi on vaikkapa kauneushoitolapalvelut, on Google-näkyvyyden kannalta järkevää, että sivustolla on erikseen kaikille eri palveluillesi omat alasivut. Esim. Kasvohoidot (omasivustosi.fi/kasvohoidot) tai jalkahieronta (omasivustosi.fi/jalkahieronta). Kyseiset alasivut voi tällöin optimoida oikeille avainsanoille. Jos alasivuja ei ole tai sivuillasi on pelkkä Palvelut-sivu, on optimointi tietyille avainsanoille vaikeaa. Katso kaikki vinkit Google-näkyvyyteen tästä.
Sisältömarkkinointi ja sen hyödyt uudelle yritykselle
Sisältömarkkinointia tehdään kahdesta syystä. Asiantuntemuksen osoittamisen ja luottamuksen herättämisen kannalta sekä hakukoneoptimoinnin takia.
Suosittelen aloittamaan blogin kirjoittamisen. Tai, jos esimerkiksi videolle puhuminen on enemmän sinun juttu, kokeile luoda videosisältöä.
Sisältömarkkinoinnin avulla sivustolle saadaan hankittua liikennettä. Pitkistä asiantuntevista artikkeleista on paljon hyötyä. Oikein kirjoitettuna niistä on hyötyä Google-näkyvyyden kannalta. Someen on myös helpompi kirjoittaa julkaisuja, koska yhdestä blogitekstistä voi irrota vaikka useaksi kuukaudeksikin materiaalia jaettavaksi.
Mieti sisältömarkkinointisi teema, tyyli ja sävy. Kokeile jotain erilaista. Voisiko joku toistuva läppä olla hyvä? Onko ”puhetyyli” rento vai tosi asiallinen? Onko sisällöissä aina joku koukku mukana? Jos joku idea tulee jo heti mieleen, toteuta se. Kokeile. Et menetä siinä mitään.
Vinkki 6: Spontaanius ja suoraviivaisuus on hyvästä, mutta liika täydellisyyteen pyrkiminen vain hidastaa tai jopa estää isot läpimurrot. Tästäkin huolimatta, luo sisältösuunnitelma. Kirjoita ylös aiheita, joista olisi hyvä kirjoittaa tai aiheita, joista haluaisit kertoa lisää. Mieti mitä asiakkaasi usein kysyvät. Kirjoita niistä aiheista. Usein tällaisia kysymyksiä kysytään myös Googlelta ja parhaassa tapauksessa perusteellinen ja laadukas artikkelisi aiheesta voi kerätä jatkossa paljonkin liikennettä juurikin tuolla kysymyksellä.
Markkinoinnin tulosten seuranta ja analysointi
Seuraa markkinointitoimiesi tehoa parhaasi mukaan. Some- ja Google-markkinoinnin hyvä puoli on se, että mainonnan teho on mitattavaa. Testaa ja analysoi. Uuden yrityksen markkinoinnissa ei ole usein varaa roiskia, joten tee eniten sitä mikä toimii!
Käytä seurantaan ja analysointiin työkaluja. Kokeile esimerkiksi näitä:
- Google Analytics (seuraa liikenteen määriä ja liikenteen lähteitä)
- Google Search Console (tarkista orgaanisen näkyvyyden mahdollisuudet ja kehitys)
- UberSuggest (hakukoneoptimoinnin vaikutusten seurantaan ja uusien mahdollisuuksien löytämiseen)
- Ahrefs (hakukoneoptimoinnin työkalu)
- Matomo (sivuston analytiikkatyökalu)
Muita käytännön vinkkejä uuden yrityksen markkinointiin
Vinkki 7: Muista tehdä Google Business Profile. Täytä Business Profilen tarvittavat tiedot, jotta voit näkyä Google Mapsissa ja näyttää aukioloaikoja, yhteystietoja tai arvosteluja. Tämä auttaa Google-näkyvyyden osalta.
Vinkki 8: Luo yrityksellesi useitakin someprofiileja, vaikka et niitä aktiivisesti käyttäisikään. Luo profiilit moniin kanaviin ja lisää niihin logot, kansikuvat, lyhyet kuvaukset, yhteystiedot ja linkki kotisivuille. Lisää kanaviin muutama päivitys esimerkiksi suosituimmista palveluistasi. Lista varteenotettavista kanavista.
Vinkki 9: Verkostoidu ja luo yhteistyötä. Minun oman yrittäjäpolkuni alun isoimpia virheitä oli se, että en verkostoitunut tarpeeksi tai pitänyt sitä tärkeänä. Nykyään kuitenkin yhteistyö- ja kumppaniverkostot ovat mielettömän arvokkaita. Markkinointi Ukkonen Oy on mukana maailman suosituimmassa suositteluverkostossa nimeltä BNI. Kokoonnumme viikottain miltei 30 eri yrittäjän voimin. Uudelle yritykselle siellä voi olla mieletön määrä kaupanteon ja verkostoitumisen saumoja. BNI-ryhmiä on Suomessa joka paikkakunnalla. Haluaisitko kauppaa, yhteistyön saumoja ja mieletöntä boostia yritystoimintaasi? Laita minulle viestiä, niin jutellaan tästä lisää.
Vinkki 10: Pyydä palautetta ja referenssejä. Palautteet auttavat sinua parantamaan palvelua ja referenssien avulla kauppaa on paljon helpompi tehdä. Referenssitarinat ja kokemukset herättävät luottamusta, koska suosituksen antaa joku muu kuin yrittäjä itse. Pyydä referenssejä suullisesti, automaationa NPS-kyselyn avulla tai suoraan vaikkapa Google Business Profilen kautta, jossa arvostelun voi antaa vaikkapa vain tähtinä.
Bonusvinkki: Käytä tekoälyä apuna markkinoinnin suunnittelussa!
ChatGPT on loistava työkalu, jonka käyttöä ei tarvitse hävetä. Älä kuitenkaan luo sillä kokonaisia sisältöjä tai käytä sitä sokeasti.
Tässä esimerkki mitä ChatGPT voi antaa esimerkiksi tälle blogiartikkelille:
Kirjoitin ChatGPT:lle ohjeen / pyynnön (englanniksi prompt) näin:
”Mitä uuden yrityksen pitäisi tehdä markkinoinnin suhteen? Minkälaisia markkinointitoimenpiteitä uusi yritys voisi tehdä, jotta uusi yritys saa hyvän startin?”
ChatGPT vastasi näin:
”Uuden yrityksen markkinointisuunnitelma voi olla ratkaiseva tekijä sen menestyksessä ja hyvän startin saamisessa. Alla on muutamia markkinointitoimenpiteitä, jotka auttavat uutta yritystä saamaan näkyvyyttä ja houkuttelemaan asiakkaita:
- Markkinointitutkimus: Alkuun on tärkeää ymmärtää kohderyhmä, kilpailijat ja markkinatilanne. Markkinointitutkimuksen avulla saat arvokasta tietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat, mihin kilpailijat keskittyvät ja millaisia mahdollisuuksia markkinoilla on.
- Brändäys: Luo vahva ja selkeä brändi, joka erottuu kilpailijoista. Brändi koostuu yrityksen nimestä, logosta, visuaalisesta ilmeestä ja äänestä. Tämä auttaa yritystäsi erottumaan ja muistumaan mieleen.
- Verkkosivusto: Nykypäivänä verkkosivusto on käytännössä jokaisen yrityksen käyntikortti. Huolehdi siitä, että verkkosivustosi on helppokäyttöinen, informatiivinen ja visuaalisesti houkutteleva. Lisäksi varmista, että se on mobiiliystävällinen, sillä moni käyttää älypuhelimia ja tabletteja selaamiseen.
- Sosiaalinen media: Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Valitse ne kanavat, joilla kohdeyleisösi todennäköisimmin viettää aikaa. Jaa sisältöä, joka tarjoaa arvoa asiakkaillesi ja kiinnostaa heitä. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on myös tärkeää.
- Sisältömarkkinointi: Luo laadukasta sisältöä, kuten blogikirjoituksia, oppaita, videoita tai podcasteja, jotka liittyvät yrityksesi toimialaan. Tämä auttaa sinua näyttämään asiantuntijuutesi alalla ja houkuttelee potentiaalisia asiakkaita.
- Käyttäjäarviot ja suosittelut: Kehota tyytyväisiä asiakkaitasi antamaan arvioita ja suosituksia yrityksestäsi. Positiiviset arviot ja suositukset ovat tehokas tapa rakentaa luottamusta uusien asiakkaiden keskuudessa.
- Kampanjat ja tarjoukset: Lanseeraa houkuttelevia kampanjoita ja tarjouksia uusille asiakkaille. Tämä kannustaa ihmisiä kokeilemaan palveluitasi tai tuotteitasi ja auttaa hankkimaan alkuvaiheessa tarvittavaa asiakaskuntaa.
- Käytä vaikuttajamarkkinointia: Mikäli toimialallasi on relevantteja vaikuttajia tai mielipidejohtajia, harkitse heidän mukaan saamista markkinointiisi. Heidän suosituksensa tai yhteistyö kanssasi voi tavoittaa suuren yleisön ja herättää kiinnostusta.
- Kohdennettu mainonta: Hyödynnä kohdennettua mainontaa esimerkiksi Google Adsissa tai sosiaalisen median mainoksissa. Näin voit saavuttaa juuri ne ihmiset, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita ja ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.
- Osallistu tapahtumiin ja verkostoidu: Ota osaa alan tapahtumiin, messuille tai seminaareihin. Verkostoidu muiden alan toimijoiden kanssa ja kerro heille yrityksestäsi. Kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus voi olla erittäin arvokasta uuden yrityksen alkutaipaleella.
Näiden markkinointitoimenpiteiden avulla uusi yrityksesi voi hankkia hyvän startin ja rakentaa vahvaa pohjaa menestyvälle liiketoiminnalle. Muista myös jatkuvasti seurata markkinatilannetta ja asiakkaiden tarpeita, jotta voit mukauttaa markkinointistrategiaasi tarpeen mukaan.”
ChatGPT:n antamien vinkkien pureskelu ja analysointi
ChatGPT antoi ihan hyvät vinkit. Kuten voit huomata, siellä on paljon samoja juttuja mitä itse kirjoitin tässä blogissa. Joka tapauksessa, vinkit olivat hyvin geneerisiä ja yleispäteviä.
En käyttäisi tätä ChatGPT:n luomaa artikkelia sokeasti, mutta voisin hyvinkin ottaa tuolta tärkeimmät pointit ja lisätä omia vinkkejä mukaan.
Kokeile ja testaile erilaisia pyyntöjä ChatGPT:n kanssa!
Uuden yrityksen markkinointi – yhteenveto
1. Aloita markkinointitoimenpiteet heti. Älä heti pyri täydellisyyteen.
2. Mieti tarkasti minkälainen on unelma-asiakkaasi.
3. Tuotteista palvelusi tuotteeksi ja anna törkeä arvolupaus, saat heti alkuun enemmän kaupanteon mahdollisuuksia.
4. Valitse sopivat markkinointikanavat ja tee niissä kovaa duunia; auta, opasta ja anna arvoa. Älä myy heti.
5. Kotisivut kuntoon. Varmista, että kaikki toimii ja että yhteydenotto on helppoa.
6. Testaa ja analysoi. Tee sitä mikä toimii.
7. Verkostoidu ja tee yhteistyötä.
Ilmainen markkinointikartoitus – Tuhansia euroja myyntiä alle minuutin vaivalla?
Tilaa ilmainen markkinointikartoitus
Haluaisitko lisää asiakkaita tai kauppaa? Haluaisitko tietää, mitä digimarkkinoinnin ammattilainen suosittelisi juuri sinulle, jotta asiakashankinta olisi vaivatonta ja tehokasta?
Ilmainen markkinointikartoitus ei vaadi sinulta kuin alle minuutin työn. Täytä pari lomakkeen kenttää ja teen kaiken puolestasi. Lähetän sähköpostitse raportin sinulle muutaman arkipäivän sisällä. En tule tyrkyttämään sinulle yhtään mitään!
Tilaa riskitön, vaivaton ja huippusuosittu ilmainen markkinointikartoitus alta!
Tilaa täältä