Personal traineriksi kouluttaudutaan lähes aina siksi, että halutaan auttaa muita ja intohimo liikunta-alaa kohtaan on suurta. Jokaisen personal trainerin tavoitteena on varmastikin tehdä mahdollisimman paljon konkreettista asiakastyötä. Tämä on kuitenkin hankalaa, mikäli asiakkaita ei tahdo löytyä. Mikä avuksi?
Rakenna selkeä ja vahva brändi
Brändin rakentaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin. Listaa ylös erikoisosaamisesi, suurimmat vahvuutesi ja toivomasi kohderyhmä. Luo näiden pohjalta mielikuva siitä, miltä brändisi näyttää ja kuulostaa. Mikä nimeksi tulee? Mitkä ovat ne värit, joiden avulla tuot itseäsi esiin? Haluatko sulautua massaan vai luoda jotain uutta? Mielestäni tämä on tärkeää etenkin nimenluontivaiheessa. ”PT Etunimi Sukunimiä” näkee kaikkialla. Voisitko hyödyntää nimiäsi ja luoda jotain uutta ja yksilöllistä? Aloita erottuminen jo näistä asioita. Osoita luovuutta ja menestymisen tahtoa. Ei ole väärin, että yhdellä ihmisellä on suuri brändi, joka tunnistetaan.
Panosta erikoisosaamiseesi
Yhden henkilön pyörittämässä liiketoiminnassa ”less is more”. Pidä pakka tiiviinä ja luota erikoisosaamiseesi. Kannattaako tarjota kahvakuulaohjelmia, jos kahvakuula on itselle uusi väline? Ei. Kannattaako luoda maitorahkapainotteisia treeniohjelmia, jos ei itse usko niihin? Ei.
Jostain syystä monella on harhaluulo siitä, että kaikkien personal trainerien tulisi olla samanlaisia. Yleistyksiä tehdään esimerkiksi siitä, että jokaisen PT:n tulisi ohjata voimaharjoittelua tai kannustaa johonkin bikinifitneksen tyyliseen elämäntapaan. Näin ei tietenkään ole. Jos sinulla on pitkä tausta esimerkiksi liikkuvuusharjoittelun tai juoksemisen parissa, voit pohjata personal trainer -palvelusi niihin. Jos taas olet vegaani ja saavuttanut hyviä tuloksia voimaharjoittelussa sillä ruokavaliolla, voit brändätä itsesi niin.
Voit rajata erikoisosaamisesi myös tavoittelemasi kohderyhmän mukaan. Voit ottaa asiakkaaksesi pelkästään niitä, keiden tavoitteena on pudottaa painoa tai niitä, keiden tavoitteena on kasvattaa lihasta. Tee mieluummin muutamaa asiaa loistavasti, kuin kymmentä asiaa ”ihan hyvin”.
Valitse markkinointikanavasi tarkoin
Myös markkinointikanavien suhteen ”vähemmän on enemmän”. Kun olet päättänyt kohderyhmäsi, selvitä, mitä kanavia he yleensä hyödyntävät. Tästä voisi tehdä karkean yleistyksen: alle 25-vuotiaat viettävät aikaansa TikTokissa ja YouTubessa, 20-30 -vuotiaat Instagramissa ja sitä vanhemmat Facebookissa. Monella on toki kaikki somekanavat käytössään, joten tuo karkea yleistys kuvaa sitä, mikä on tietyn ikäryhmän ensisijainen kanava. Iäkkäämpi väestö seuraa perinteistä mediaa, kuten lehtiä, radiota ja TV:tä. Älä mene kaikkiin kanaviin, vaan pelkästään niihin, joissa kohderyhmäsi viettää aikaansa. On myös tärkeää, että sinä tunnet olosi mukavaksi valitsemassasi kanavassa. Jos videoiden kuvaaminen ei tunnu hyvältä, kannattaa jättää ajatukset YouTubesta ja TikTokista unholaan. Älä kuitenkaan sulje kanavia pois vain siksi, että ne ovat sinulle mahdollisesti uusia ja vaikeita. Luo tunnukset, surffaile, tutustu. Muiden tekijöiden seuraaminen voi antaa hurjasti inspiraatioita oman somepresenssin toteuttamiseen.
Tuota kiinnostavaa sisältöä
Tuota markkinointikanavaasi soveltuvaa sisältöä, joka kiinnostaa yleisöäsi. Pelkkä palveluidesi tyrkyttäminen ei kiinnosta ketään. Jos kanavasi on TikTok, erilaiset sporttiset haasteet ja treenivideot toimivat. Instagramissa kannattaa suosia hyvälaatuisia kuvia ja yhdistää ne vinkkeihin, jotka liittyvät erityisosaamisalaasi. Pidä teksti lyhyenä, mutta kuitenkin syvällisenä. Muista tuoda itseäsi rohkeasti esiin: mitä sinä ajattelet? kuinka sinä toimit? mikä on sinun tarinasi?
Facebookissa voit jakaa asiakastarinoita, ottaa kantaa artikkeleihin ja tutkimuksiin sekä tuottaa pidempiä tekstejä itsestäsi ja toiminnastasi. Facebook Livessä voit pitää livetreenejä tai -luentoja. YouTubeen kannattaa kuvata kokonaisia treenejä tai tekniikkavideoita.
Muista aina erikoisosaamisalasi. Se on punainen lanka, jonka tulee kulkea läpi kaiken toimintasi, oli toiminto sitten valmennusta, viestintää, markkinointia tai itsesi esiintuomista sosiaalisessa mediassa ja julkisilla paikoilla. Mitä vahvempi punainen lanka, sitä vankempi brändi.
Hyppää ulos ennakkoajatuksista
Jos sinulla on ajatus tai idea, toteuta se. Älä ajattele sitä, mitä muut julkaisevat ja tekevät. Mikäli sisältösi on hyvän maun mukaista ja laadukasta, sille on varmasti paikkansa. Älä kangistu kaavoihin. Sinun ei ole pakko ottaa kuvia aamupuurostasi, koska muutkin PT:t tekevät niin, vaan voit tehdä kaiken toisin. Unohda myös stereotypiat siitä, millainen PT:n tulisi olla. Ihmisiä on erilaisia, niin myös palvelun tarpeita. Tästä syystä tuotat enemmän lisäarvoa olemalla oma itsesi kuin matkimalla muita.
Oman tiensä ja brändinsä löytää johdonmukaisella ajattelulla ja rohkealla kokeilulla. Ei haittaa, vaikka epäonnistuisit. Pääasia on, että yrität parhaasi ja yrität tosissasi. Kun sinä olet aito, asiakkaat kyllä löytävät luoksesi.