Kasasimme koko työporukan voimin erilaisia markkinointivinkkejä yrityksille, ja julkaisimme ne Facebookissa joulukalenterin tavoin.
Jäikö sinulta vinkkejä välistä? Ei hätää! Löydät kaikki vinkit listattuna tästä blogipostauksesta.
1. Voiko sinulle soittaa helposti?
Panostamalla erilaisiin yhteydenottomahdollisuuksiin panostat laadukkaaseen asiakaspalveluun! Madalla yhteydenoton kynnystä chatilla, soittopyyntölomakkeilla tai muuten simppeleillä lomakkeilla. Pidä myös huoli siitä, että yrityksesi yhteystiedot ovat selkeästi näkyvillä.
2. Suunnittele ajoissa
Erilaiset markkinointikampanjat vaativat varautumista ja suunnittelua hyvissä ajoin. Oli kyseessä sitten joulukalenterikampanja tai cyber mondayn tarjoukset, pidä huoli siitä, että olet ajoissa!
Suunnitelmallisuus korostuu myös silloin, kun olet ulkoistanut markkinointisi. Ilmoita reilusti etukäteen markkinoinnistasi vastaavalle henkilölle, että olet kiinnostunut esimerkiksi somejoulukalenterista. Pari päivää ennen joulukuuta on aivan liian myöhäistä aloittaa pakolliset valmistelut, mikäli lopputuloksen haluaa olevan laadukas.
3. Älä täytä WordPress-sivustoasi turhilla lisäosilla
WordPress-verkkosivustolle asennetaan usein paljon turhia lisäosia, jotka tekevät sivustosta raskaamman ja hidastavat sen toimintaa. Lisäosien päivittäminen saattaa helposti unohtua, jolloin tietoturvariskit lisääntyvät ja pahimmassa tapauksessa verkkosivusi voivat kaatua.
Aloittaessasi tee siis verkkosivujesi rakentajalle selväksi kaikki mahdolliset toiminnot, joita sivustollesi haluat. Kun on alusta asti tiedossa, mitä sivustolle tulee, ei ole tarvetta korjaaville jeesusteippiratkaisuille eikä sivuston romahtamisesta ole pelkoa.
4. Tunne kohderyhmäsi
Määritä palveluidesi kohderyhmä ja tuota sisältöä verkkosivuille ja somekanaviin kohderyhmäsi huomioiden. Mikäli kohderyhmäsi on 8-10 -vuotiaat lapset, älä mainosta heille mummotossuja. Jos taas kohderyhmäsi on 30-40 -vuotiaat miehet, he eivät välttämättä arvosta mainoksia kuukautissuojista tai tamponeista.
Sisällöntuotannon kohdentaminen vaikuttaa olennaisesti myös brändimielikuvaan – huonosti kohdennettu sisältö luo negatiivisin mielikuvan yrityksestä ja sen osaamisesta!
5. Onhan yrityksesi logo vektoroitu?
Kun kuvatiedosto on vektorigrafiikkana, se ei muutu epätarkaksi vaikka siitä suurentaisi kuinka ison. Vanhat logot voidaan muuttaa vektorimuotoon, mutta se vaatii työtä ja ammattitaitoa. Vektoroitu logo tai muu mainosmateriaali mahdollistaa kaikenkokoiset painatus- ja teippaustyöt sekä aina laadukkaat materiaalit.
6. Panosta Google-näkyvyyteen
Varmista, että sivuillasi on laajat kuvaukset yrityksesi toiminnasta ja tarjoamistasi palveluista. Hakukoneoptimoi sisältöä mahdollisuuksien mukaan itse tai ulkoista optimointi ammattilaiselle.
Usein näkee sivuja, joilla on pari lausetta tekstiä alasivua kohden, eikä oleellista tietoa lainkaan. Tällaiset verkkosivut eivät sijoitu hyvin Googlen hakutuloksissa. Panosta siis laadukkaaseen ja kattavaan sisältöön aina alusta asti, jotta voit näkyä Googlessa.
7. Tuota asiakkaillesi lisäarvoa
Markkinoinnin ei tulisi olla pelkästään tuotejulkaisujen paukuttamista tai lisätykkääjien haalimista arvontojen avulla. Saat kohotettua brändimielikuvaasi sekä autettua asiakkaitasi, kun tuotat sisältöä, joka tukee yrityksesi toimintaa, mutta tuottaa lisäarvoa asiakkaillesi.
Kuvitellaan, että sinulla on yritys, joka myy sekä käsitöitä että erilaisia lankoja. Jos julkaiset blogissasi talvella esimerkiksi villasukkaohjeita, saat todennäköisemmin ihmiset käymään sivuillasi useammin. Nykyiset asiakkaat varmasti hyötyvät ohjeista – toisaalta ohjeet voivat tuoda sivuille myös uusia käyttäjiä, jotka saattavat ohjeen lukemisen jälkeen päätyä ostamaan yritykseltäsi lankoja. Kätevää, eikö?
8. Muista, että myös ulkoistettu markkinointi vaatii vuorovaikutusta
Markkinoinnin ulkoistaminen on hyvä idea etenkin silloin, kun omat taidot loistavat kaikkialla muualla kuin markkinointitoimenpiteissä. Muista kuitenkin, että sopimuksen alkamisen jälkeen ei kannata jättää markkinointitoimistoa yksin markkinoinnin kanssa.
Sinulla on oikeus vaikuttaa markkinoinnin sisältöön. Jotkut yritykset myös jättävät kokonaan vastaamatta raportteihin tai tiedusteluihin, tai tekevät markkinointia omin päin yhteisistä suunnitelmista huolimatta. Muista, että markkinoinnin ammattilainen haluaa auttaa sinua ja yritystäsi – anna hänelle siihen mahdollisuus, niin yhteistyö kukoistaa!
9. Ovatko kotisivusi responsiiviset?
Nykypäivänä on tärkeää, että sivusi toimivat kaikilla laitteilla, missä vain ja milloin vain. Responsiiviset sivut tarkoittavat nettisivuja, jotka toimivat ongelmitta kaiken kokoisilla näytöillä ja eri laitteilla. Kokeile kotisivujasi kaikilla mahdollisilla laitteilla! Toimivatko ne oikein?
10. Löytyykö asiakkaan hakema tieto sivuiltasi helposti?
Kotisivuilla on pyrittävä siihen, että jokainen alasivu löytyy maksimissaan kahden klikkauksen päästä. Helppokäyttöisyyden laiminlyönti voi mitätöidä verkkosivuston kaikki hyödyt. Et halua, että asiakas joutuu etsimään verkkosivusi sisältöä Googlesta asti.
Yksinkertaisuus on valttia – monimutkainen sivukartta kuormittaa sivustoa sekä sivuilla vierailevien hermoja!
11. Ajastamalla julkaisuja säästät aikaa
Tiesitkö, että yritysten Instagram-postaukset voi ajastaa Facebookin Creator Studion kautta? Tämä helpottaa valtavasti kaltaistemme somen parissa työskentelevien arkea – erityisesti isojen kampanjoiden julkaisujen kanssa!
12. Näytä, että välität asiakkaistasi
Asiakkaiden kommentteihin vastaaminen sosiaalisessa mediassa lisää asiakastyytyväisyyttä ja parantaa brändimielikuvaa. Kommentteihin vastaaminen tekee yrityksestä helpommin lähestyttävän. Se, että voit toteuttaa asiakkaiden toiveita ja antaa heidän vaikuttaa yrityksesi toimintaan, on ehdoton bonus.
Mikäli ulkoistat markkinointisi ammattilaiselle, muistathan sopia etukäteen, kuka huolehtii kommentteihin ja yksityisviesteihin vastaamisesta somessa: yrityksesi vai markkinoinnin ammattilainen?
13. Onko tilaa?
Monilla yrityksillä on verkkosivuillaan paljon kuvia, jotka kertovat yrityksen toiminnasta ja kohottavat samalla visuaalista ilmettä. Kuvien määrä moninkertaistuu, mikäli kyseessä on esimerkiksi verkkokauppa. Mieti kuvien pakkaamista ennen kuin lataat ne verkkosivuille. Isot kuvat täyttävät webhotellisi tilan nopeasti ja hidastavat sivuston latausaikaa. Joskus kuvien lataaminen sivustolle epäonnistuu puhtaasti ison koon takia.
Voit kokeilla kuviesi pakkaamiseen esimerkiksi internetin ilmaispalveluita tai kuvaneditointisovelluksia.
14. Ole tavoitettavissa
Vältä kriisejä yritystoiminnassa olemalla tavoitettavissa. Tämä ei tarkoita sitä, että päivystät 24/7 puhelimen ääressä, vaan että yhteystietosi ovat selkeäsi verkkosivuilla ja esimerkiksi mobiililaitteella voi soittaa puhelinnumeroa klikkaamalla.
Jos asiakkaallasi on kriisitilanne, pahennat tilannetta, mikäli yhteystietosi eivät ole helposti löydettävissä.
15. Älä unohda varmuuskopioita
Ainoa tapa pelastaa verkkosivusto vakavalta ongelmalta on tehdä palautus ehjästä varmuuskopiosta. Varmuuskopiointi on siis äärimmäisen tärkeää. Ota säännöllisiä varmuuskopioita ja yritä automatisoida prosessia. Koskaan ei tiedä, milloin sivustosi voi altistua hakkerin hyökkäykselle. Silloin on tärkeää, että on keino, jolla vastoinkäymisistä selvitään! Tutustu WP-sivuston ylläpitopalveluumme, jossa pidämme huolen sivustosi turvallisuudesta ja toimivuudesta.
16. Luo uusia kontakteja, osallistu ja verkostoidu
Tavanomainen markkinointi ei aina toimi kaikkien tuotteiden myymiseksi tai kohderyhmien saavuttamiseksi. Tee yrityksestäsi tunnettu oman nimesi kautta. Suosittele palveluitasi tai tuotteitasi tilaisuuden tullen Facebook-ryhmissä ja keskusteluissa – muista kuitenkin, että tyrkyttäminen ei ikinä toimi!
Verkostoidu mahdollisimman laajasti, äläkä pelkää pyytää verkostoltasi apua. Pidä sekä omasi että yrityksesi LinkedIn-sivu päivitettynä. Päivitä yrityksesi kuulumisia ja anna tiedot palveluistasi tai tuotteistasi levitä puskaradion kautta.
17. Eihän Facebook-sivusi ole täynnä jaettuja Instagram-postauksia?
Facebook ja Instagram ovat erilaiset sosiaalisen median kanavat, jolloin myös sisällön tulisi olla toisistaan poikkeavaa. Ei kannata julkaista molemmissa kanavissa samaa sisältöä, etenkään samaan aikaan.
Instagramissa painopiste on laadukkaissa kuvissa ja lyhyissä kuvauksissa. Facebookissa kuva on aina eduksi, mutta voit kertoa yrityksestäsi tai tuotteestasi pidemmän tekstin kera. Lisäksi avainsanojen käyttö on olennainen osa ainoastaan Instagramissa.
18. Hyödynnä ilmainen näkyvyys
Google My Business on ilmainen työkalu, jonka avulla voit tuoda yrityksesi tiedot esille sekä Googlen hakutuloksiin että Google Mapsiin. Google My Business näyttää potentiaalisille asiakkaille juuri ne tiedot, jota sinä haluat heille näyttää. Suosittelemme kuitenkin, että määrität My Businekseen etenkin yrityksesi yhteystiedot ja osoitteen. Kuvista ei ole ikinä haittaa! Halutessasi asiakkaat voivat arvostella yrityksesi Google My Busineksen kautta ja lisätä kuvia palveluistasi.
19. Älä haali turhia somekanavia
Keskity vain julkaisualustoihin, joista sinulla on kokemusta ja osaamista. Somekanavien määrästä puhuttaessa enemmän on usein vähemmän. Tuota laadukasta sisältöä niihin kanaviin, jotka koet omaksesi ja jotka vastaavat yrityksesi brändiä ja kohderyhmää.
Jos haluat tavoittaa yli 40-vuotiaat henkilöt tekstipäivityksillä, heitä ei välttämättä kannata lähteä etsimään TikTokista julkaisemalla videoita. Pidä sisältö laadukkaana ja tehokkaana kaikissa kanavissa, joissa toimit. Puolivillaisesti ja ”kuhan nyt jotain teen” -tyylillä julkaistut päivitykset eivät tuota kenellekkään mielihyvää.
20. Kevennä sivuja
Palvelimen välimuistituksella voit nopeuttaa raskaita ja hitaita sivujasi paljon. Ei kannata kuitenkaan sokeasti laittaa välimuistitusta kaikkialle, varsinkaan jos sivusto on verkkokauppa tai sisältää muuta käyttäjäpohjaista dataa.
21. Käytä hashtageja oikein
Hashtagien eli avainsanojen avulla voit tulla löydetyksi Instagramissa. Valitse käyttöösi vain kuvaasi tai tekstiisi liittyviä avainsanoja. Jos asiakkaasi ovat Suomessa, kannattaa käyttää suomenkielisiä avainsanoja ainakin muutama – aiheeseen liittyviä tottakai. Avainsanoja voit listata kuvasi yhteyteen jopa 30, mutta optimaalisen määrän sekä toimivimmat avainsanat löydät testaamalla.
#älä #käytä #hastageja #näin #sana #kerrallaan – vaan käytä niitä fiksusti #markkinointivinkki